Pages

Sunday, January 8, 2012

Zero 2 Hero

Alhamdulillah baru balik dan selamat sampai rumah dari training event untuk Distributer Herbalife di Port Dickson. Event yang sangat bagus dan hebat! Rasa minda ni da macam nak meletup dengan pelbagai idea2 dan strategi baru untuk sebagai seorang Hero aka khalifah!

So, kite rivew sket apa yang aku dapat dari event Zero2Hero ni


1. Dreamer

Antara guest speaker yang dijemput adalah Bapak Jose Rizal dan Bu Merry. Mereka ni lovely couple dari seberang, Indonesia datang semata-mata utntuk share kejayaan mereka dengan peserta event. Sangat banyak perkeongsian yang diberikan. Salah satunya adalah kepentingan untuk menjadi seorang 'dreamer'. Seorang dreamer yang dimaksudkan oleh Bapak Jose bukanlah orang yang tido dan bermimpi tapi dreamer ini adalah orang yang mempunyai angan- angan atau dengan bahasa yang kebih saintifiknya ialah IMPIAN.

Ada 3 jenis homo sapien bila kita berceritakan mengenai IMPIAN:
a) orang yang tak punyai IMPIAN
b) orang yang tak jelas IMPIANnya
c) orang yang punyai IMPIAN yang jelas

Orang yang tiada IMPIAN boleh disama ertikan dengan orang-orang yang terpacak kat tengah bendang. Mereka hidup tanpa impian dan hanya mengikuti kebiasanya dan kebanyakan orang lakukan sehari-harian. Macam orang-orang, orang-orang yang banyak kat bendang tu hanya terpacak tak buat apa-apa kerana orang-orang lain pun terpacak je, dan macam itula orang yang tak de IMPIAN, hanya ikut arus. bape banyak orang da~~

Orang yang tak punyai IMPIAN y jelas ini macam kite bawak kete pagi2 dlm keadaan yang sejuk dan berkabus. Jarak penglihatan mereka ni sangat terhad. Nak bawak kete laju takut xcident, sorg terpaksalah bawak pelan2.

Orang yang punyai IMPIAN is person yang nampak hala tuju hidupnya. Almost 50% apa yang diimpikan telah tercapai bila die start punyai IMPIAN!

"Kalo kamu mahu beli tanah, impikan beli gunung,
jika enggak succes untung2 kamu masih bisa peroleh bukit"
-Bapak Jose-



2. Optimis

Dalam event tu, para peserta selalu disogokkan dengan cerita2 dan kisah benar yang amat menginspirasikan. Kesannya, para peserta asyik diulit sikap optimis yang dicurahkan tanpa henti dalam program selama 2H1M tu. Orang optimis ni pandai memanipulasikan semua jenis keadaan (baik atau tak baik) kepada satu peluang. Aku adalah antara peserta yang terkesan dari program tu.

Actually dalam perjalanan pulang (lonely ride with my bike) dari PD tadi tayar moto pancit. Kalo sebelum ni kalo tayar pancit tengah jalan, aku memang parking moto kat mana2 pastu pale otak jem sekejap dalam 15-30min. mase tu digunakan untuk maki hamun diri, keadaan moto, rider yang potong aku tengah jalan tadi, bro yang tuang minyak kat shell td la, salah kan itu salah kan ini bla bla.. So lepas stgh jam baru pk macam mana nak selesaikan tayar yang pancit ni.

So, disebabkan aku masih optimis pada waktu itu, aku pun twist my mind kate, tiub ni da lame, sbb tu nak pancit. Then aku pun cepat2 call brother yang tukar tiub. besenya pomen jenis ni selalu tulis name dan hp kat stesen minyak dekat dgn bhg pam. Mase nak tunggu brader tu datang, aku pun cari akal untuk buat cross-selling ngn brader tu. Yela, die tukar tiub moto aku, die caj RM25, takkan aku nak biar die buat duit camtu je. Aku pun nak buat duit jugak. Akhirnya, aku dapat no hp brader tu dan die berminat untuk buat part time bisnes. So ape lagi, aku pun invite die untuk HOM 15 Jan ni. Alhamdullilah... :)
 

3. Opportunity

Opportunity ni ibarat 'isi dengan kuku' kepada optimis. Bila optimis, kita akan menilai sesuatu situasi dengan mata hati dan akal. So, peluang yang tak disangka-sangka akan datang kalo kita bersangka baik dengan takdir.

Berbalik dengan isu tayar yang pancit tadi, mase aku tunggu brader tu sampai (sbb mase aku kol, die tengah dinner ngn family die) so, aku pun lepak la kat kedai mamat. Aku pun angkat tangan, 'Mamak, ais kosong satu'. Baru nak stat minum air, baru teringat ada F1 kat dalam beg. so aku pun angkat tangan, 'Mamak, ais kosong satu lagi'. Ape lagi, aku pun, goncang kiri, goncang kanan, on da spot buat F1 shake. Style what buat shake kat kedai mamak.

Tengah-tengah layan shake sorg2 tu, dapat la pulak satu idea lagi yang amat bernas. Terbaik jugak kan kalo aku organize shake party kat kedai mamak ni kn? Ais kosong pun baru 20sen je. Tetibe aku nampak macam awek meja depan tengah goncang2 shake ngn member2 die. Aku nampak peluang! So Just Do it!

What my dream? This is one of it!
jumpe motor ni mase kat event tu :)

So, itulah serba sedikit yang aku dapat kongsi untuk event yang gempak ni. I'm very excited to go to Herbalife next event which is Spectacular 2012.

No comments:

Post a Comment